Příběh, který stojí za každým douškem
Naše historie je o chuti, odvaze a lidech, kteří věří v to, co dělají.
Naše historie je o chuti, odvaze a lidech, kteří věří v to, co dělají.
Náš příběh
Kofein z lékárničky
Prapradědečkem Kofoly byl opavský lékárník Gustav Hell, který už na konci 19. století rozproudil firmu G. Hell a Comp. A věru, nešlo jen o pilulky a mentolky – kromě sladkých dobrot se tu vyráběl i speciální sirůpek s názvem Syrupus Colae compositus Hell. Už tehdy to mělo šmrnc, protože obsahoval extrakt ze semen kolovníku.

Opava
se připravuje
na Kofolu
Po složitém poválečném období a několika vlnách znárodňování je založen národní podnik Galena Opava se zaměřením na výrobu léčiv, tinktur a pěstování rostlinných kultur. Ještě pořád bez bublinek, ale začína se schylovat k něčemu velkému...

Byl vydán
státní úkol

Z nejvyšších míst přichází jasný úkol: vytvořit domácí nápoj, který se vyrovná západním kolám – ale s duší našeho regionu. Zadání putuje do SPOFA Praha, kam byla mezitím začleněna i Galena. A právě tam, mezi bublajícími pokusy a recepty na hraně geniality, začíná vznikat něco, co později roztočí celý nápojový vesmír – Kofola.

Hledání dokonalé chuti
Dva roky trvalo týmu doc. RNDr. PhMr. Zdeňka Blažka, CSc., než doladili tu pravou formuli. Nakonec smíchali čtrnáct bylinných a ovocných složek, kofein a špetku odvahy. A bum – vznikl sirup KOFO. Tato směs se používá dodnes, protože je to jako s láskou – když to jednou zafunguje, není třeba nic měnit.

Kofola
je na světě

Kofola odstartovala svou cestu našimi dějinami, a hned jak přistála na pultech obchodů, zachutnala každému – vždyť její spotřeba rostla během 60. let tak, že v Československu došly byliny na výrobu a musely se začít dovážet ze zahraničí.

Logo
kávového
zrnka

Kofola v tomto roce představila nové logo ve tvaru kávového zrnka, které se udrželo celé tři desetiletí. A najednou byla všude. První slogany, poutače i pojízdná reklama vynesly Kofolu ze skladů na výsluní ulic a lákaly k ochutnání jedinečného, sytě hnědého nápoje.

Hvězda výstav,
miláček hospod

Kofola je už všude – na výstavách, v ulicích, v reklamách i v písničkách. Její jméno zaznívá na odborných konferencích a pění u výčepů. Spotřeba roste tak rychle, že podnik stíhá jen tak tak – ročně se stočí 180 milionů litrů. Prostě, když jste šli jako malí s dědou do hospody na pivo, sáhli jste po Kofole. I proto, abyste i vy měli pěnu.

Všude cinká,
všude pění

Stejně jako národní výbor nebo pošta – i Kofola má své místo v každé vesnici. V konzumu, ve výčepu i mezi kolínkem a krupicovou kaší v závodní jídelně. Vratné lahve cinkají v síťovkách a kofolové bubliny se stávají každodenní samozřejmostí. Pije se doma, v práci i jen tak cestou kolem – proč si ji nedopřát, když tak chutná?

Kofola
na vedlejší
koleji

Sametová revoluce rozproudila trh a na chvíli Kofolu odstavila stranou. Lidé se nemohli nabažit zahraničních kolových novinek, které dříve znali jen z vyprávění. Kofola jako by ztratila šum a několikrát změnila majitele. Ale kde je vůle... Velký návrat Kofoly už byl za dveřmi.

Rodící se naděje
Kofola ještě zdaleka neřekla poslední slovo. Do hry vstupuje Kostas Samaras – podnikatel s řeckými kořeny a odvahou oživit zašlou slávu Kofoly. V Krnově kupuje sodovkárnu a začíná vyrábět sycené nápoje. Zatím žádný extrém, ale ve vzduchu už bublá návrat Kofoly.

Roky, kdy
jsme nelenili

Zakládáme SANTA TRANS, rozšiřujeme portfolio a do sirupové kategorie vstupujeme se značkou Jupí. K tomu přibývá i Top Topic – hroznová klasika, která si žádala další kolo. Myslíme i na ty nejmenší – Jupík rozlévá radost po školách. A aby se nezapomnělo: v Rajecké Lesné začíná stavba. Výrobna, ne víkendová chata!

Stáčíme
Kofolu

Poprvé spojujeme náš výrobní program s Kofolou – uzavíráme licenční smlouvu s opavskou farmaceutickou společností Ivax, tehdejším vlastníkem značky. Odteď ji nejen pijeme, ale i stáčíme – pořád s vlastní chutí, teď už pod vlastním ventilem.


Poprvé zaplavila Česko i Slovensko vlna kofolí lásky. Slogan „Když ji miluješ, není co řešit…“, si získal srdce nejen zamilovaných. A své silné poselství předává dodnes!
Už je
jen naše
Za 215 milionů korun kupujeme registrovanou obchodní známku i originální recepturu Kofoly. Žádné licence, žádné smlouvy přes stůl – odteď Kofola patří rodině Samarasových.

Vánoční
prasátko

Na scénu přichází prasátko s „těmi zahnutými zuby“ – a s ním i kultovní reklama na Kofolu. Okamžitě se z ní stává vánoční hit, který lidé očekávají stejně jako koledy. A že si prasátko všichni zamilovali, dokazuje i fakt, že se náš spot stal jedním ze symbolů blížících se Vánoc.

Osvěžení z každé strany
Po čtyřiceti letech přichází první ochucená verze – Kofola Citrus. A s ní to jde jako po bublinkách. Do portfolia přibývá také pramenitá voda Rajec a na scénu se vrací Chito Tonic – retro kousek, který pamatuje revoluční časy.

Nevadí,
snažili jste se

Zahraniční koly se snažily, ale u nás to prostě nepěnilo. Kofola jela víc než světové značky – a přitom jsme stíhali i další chuťové výlety. Na pulty jsme přinesli 100% přírodní džusy a nápoje Jupí, pramenitou vodu Rajec Bylinka s meduňkou a mateřídouškou. Koupili jsme i ochrannou známku Vinea a začali vyrábět Kofolu Bez cukru.

Rekordmani

Kofola trhá prodejní rekordy – a to i ve srovnání se zlatými sedmdesátými lety. Lidé ji pijí ve velkém, a tak rozšiřujeme výrobu v Rajecké Lesné a investujeme do ní 250 miliónů korun. Když to jde, tak naplno!

Padesátka
na krku

Kulaté narozeniny jsme oslavili s humorem i nostalgií. Narozeninový spot se vrátil úplně na začátek a zamyslel se nad tím, jak vlastně Kofola přišla na svět. Výsledek? Láska. A ta, jak víme, není žádná raketová věda – spíš jemně perlivá chemie.

Na plný plyn
a i v plechu

Kofola poprvé míří do plechu – a hned s pořádným rachotem. Do portfolia přibyly Semtex a Erektus, do výroby jsme vložili 150 milionů korun na hotfill technologii bez konzervantů. A tečku za rokem udělal titul Podnikatel roku pro našeho náčelníka Jannise Samarase.



Měníme název na Kofola ČeskoSlovensko a dáváme najevo, že bublinky neznají hranice. Myslíme i na ty nejmenší – s kojeneckou vodou Rajec. Ti větší si pochutnávají na nápojích se stévií. A když jsme už byli u zdravějšího směru, přidali jsme i UGO a technologii paskalizace. Všechno pod tlakem, ale bez stresu.
Na vlně
šťávy a stylu

Na trh přicházejí 100% šťávy UGO – čerstvé, zeleninové, ovocné, paskalizované a bez výmluv. Do portfolia přibývají i francouzské minerálky jako Evian a Badoit. A Jupík? Ten si za svůj obal vysloužil ocenění Red Dot i Pentawards. Tak to už bývá, když se šťáva a styl setkají v jednom balení.

Zdravě, svěže, UGO!
UGO nabírá na síle – po akvizici společnosti Mangaloo se stává jedničkou mezi fresh bary. K svěžím nováčkům vlastní distribuce se přidává tradiční Vincentka. Rajec si podle hodnocení časopisu Forbes vybojoval krásné 8. místo mezi nejlepšími značkami Slovenska. A když jsme u ocenění, obchodní ředitel Marián Šefčovič si odnesl titul Manažer roku. Připíjíme!

Fofola

Kampaň se šišlavým pejskem a meruňkovou příchutí ovládla média a stala se hitem i v běžné řeči. Zlatá Effie v Česku i na Slovensku? Naše! Ve stejném roce se Kofola začala obchodovat na pražské burze, zaměstnanci se stali akcionáři a do rodiny přibyla slovinská Radenska. Rozjeli jsme také exkluzivní distribuci produktů Rauch. A jako třešnička na dortu: Kofola a Jupí získaly titul Nejdůvěryhodnějších značek a CFO skupiny Kofola, Daniel Buryš, se stal Finančním ředitelem roku. Prostě rok, který šušlal jen jedno: úfpech!

Na chorvatské vlně
Rozšiřujeme se na chorvatský trh a pod značkou Radenska kupujeme výrobce Studenac, který kromě svých silných značek zajišťuje i distribuci Pepsi. Mezitím Štěpán – náš šušlavý pejsek z Fofoly – vyhrává Euro Effie a Fofola je kampaň roku. A Kofola? Ta se poprvé prosmýkla na 3. místo v žebříčku Czech TOP 100. Slunečný rok!

Zdravíme tě, zdraví!
Na polském trhu rozšiřujeme portfolio o zdravé dobroty a vítáme přírodní sirupy a šťávy Premium Rosa. UGO zase kupuje výrobnu čerstvých salátů. A na podzim jsme dali nový kabát Royal Crown Cole: jižanská klasika v designu, který má šmrnc, a sladká právě tak akorát díky třtinovému cukru.

Změna, která zachutnala
Jannis Samaras opouští post generálního ředitele Kofoly Česko-Slovensko, aby se mohl naplno věnovat celé skupině. Československé kormidlo přebírá Daniel Buryš. Do rodiny přibyl LEROS – mistr bylinek, a Kláštorná – královna minerálních vod.

Voňavá skupina
Pod značkou LEROS otevíráme v Rajecké Lesné výkupnu bylin. Kupujeme Espresso – výrobce prémiové kávy Café Reserva a distributora cejlonských čajů Dilmah. Rozvíjíme značky, které mají příběh, tradici a vůni. A aby toho nebylo málo, na slovenský trh vracíme legendární minerální vodu Kláštorná Kalcia.

Víc chutí,
víc jiskry

Kofola rozšiřuje portfolio a kupuje českého výrobce řemeslných ciderů a limonád F.H. Prager. Získává také 100% podíl v Karlovarské Korunní i Ondrášovce. K tradičním chutím tak přibývají nové – poctivé, přírodní, takové, které nezmizí po prvním doušku.

Start Targy Florio
Svět zpomalila pandemie, my jsme přidali. Spustili jsme vlastní značku prémiových limonád Targa Florio, vytvořenou ze sicilských citrusů a inspirovanou legendárními automobilovými závody. Osvěžení dostalo pořádnou šťávu!

Lepší zítřky
Kofola dostává novou misi a vizi. V obchodech startujeme projekt Cirkulka – naše tradiční značky jako Kofola, Vinea a Rajec se vracejí ve vratných lahvích. Vzniká také inkubátor pro odvážné nápady a nezisková organizace Kapka Rajecké doliny, která pomáhá krajině zadržet vodu tam, kde patří.

Objevujeme
lásku k pivu

Vstupujeme do světa piva. Kupujeme většinový podíl ve společnosti Pivovary CZ Group a rozvíjíme tradiční značky Holba, Zubr a Litovel. Bylinky doplňujeme o nové ingredience – jablka z Úsovska a kávová zrna z Kolumbie. Představujeme Prager's Kombuchu a nové toniky Targa Florio. Kampaní Láskyplný páteček vracíme lidem to, na čem záleží nejvíc: lásku.
