Na nápojovém trhu došlo k poklesu spotřeby. Kofole se přesto daří udržet si plán ročního výhledu EBITDA
Kofola ČeskoSlovensko zveřejnila své hospodářské výsledky za 2. čtvrtletí. Zisková marže se začíná blížit k předpandemické úrovni. Přes pokles objemu prodaných litrů vykazuje za první půlrok EBITDU ve výši 581 mil. Kč. Novinky uvedené na všech trzích si získaly srdce spotřebitelů. Čerstvá divize UGO pokračuje v růstovém trendu, ve 2. čtvrtletí se dokonce přehoupla do černých čísel na úrovni celkového výsledku hospodaření.
![Na nápojovém trhu došlo k poklesu spotřeby. Kofole se přesto daří udržet si plán ročního výhledu EBITDA](https://www.kofola.cz/kofolafiles/posts/August2023/6kphFDSxaDbhwbKwHurL-list.jpg)
Přestože nápojový trh je dlouhodobě pod tlakem poklesu spotřeby, letní sezóna je pro nápojáře zpravidla klíčová. Skupina Kofola se díky strategickému řízení a ideální diverzifikaci portfolia dostala za první polovinu roku 2023 na celkové tržby ve výši 4 053 mil. Kč.
K dosaženým výnosům pozitivně přispěly nové produkty, které Kofola uvedla na trh. Šlo zejména o beztaurinový energetický nápoj Semtex Extrem, toniky se sicilskými ingrediencemi Targa Florio nebo Jupík nanuky, které firma začala vyrábět ve spolupráci se společností Bidfood.
„Sezóna je z našeho pohledu mírně za očekáváním. Po tříletém období krizí se ale pomalu zase vracíme k normálu a stabilitě, na kterou jsme byli zvyklí. V roce 2019 jsme se pohybovali s EBITDA marží v úrovni 20 %, aktuálně jsme stále pod touto hranicí. Naším jasným cílem je vrátit se na předkrizovou úroveň,“ říká Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku.
Slovinsko a Chorvatsko se potýkalo se stejnými trendy – prodeje Kofoly v Adriatiku byly ve 2. čtvrtletí mírně pod očekáváním. „Spotřebu ovlivňovaly nejen ekonomické vlivy, ale i deštivé počasí,“ sumarizuje Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic. V červenci se pak firma na Jadranu potýkala s velmi náročným počasím s mnoha bouřkami a orkánovým větrem, což si vyžádalo i materiální škody v obou jejích výrobních závodech v Radenci a Lipiku. Na výrobu však živelní pohromy neměly vliv. „Jsme hrdí na výsledky našich novinek – u spotřebitelů zabodovaly zvláště funkční vody Radenska FunctionALL. Díky stabilizované ceně energií a optimalizaci nákladů jsme stále na dobré cestě k naplnění plánovaného ročního výsledku EBITDA,“ potvrzuje Marián Šefčovič.
V rámci skupiny Kofola se nad očekávání dařilo čerstvé divizi UGO. Segment restaurací s rychlým občerstvením (QSR) překonal předpokládané tržby. „Ve srovnání s loňským rokem jsme je navýšili o 22 %. Pomohla nám optimalizace portfolia a věrnostní program. Díky němu se nám podařilo získat více nových zákazníků. Vysoká kvalita služeb pak zas přispěla ke zvýšení frekvence návštěv,“ hodnotí Marek Farník, zakladatel a generální ředitel společnosti. „Díky vyšším tržbám, lepší produktivitě či nižším cenám energií dosáhlo UGO ve 2. čtvrtletí dokonce čistého zisku, z čehož máme obrovskou radost a věříme, že v nastoupeném trendu budeme pokračovat i nadále,“ uzavírá Marek Farník.
S ohledem na dosavadní dobrý hospodářský výsledek se management Kofoly usnesl navrhnout valné hromadě výplatu dividendy z roku 2022 ve výši 13,50 Kč na akcii před zdaněním. Valná hromada bude probíhat mimo zasedání, podrobnosti o hlasování, které se uskuteční od 4. do 19. září, zveřejní Kofola 4. září 2023. Jestliže valná hromada dividendu schválí, rozhodný den pro nárok na dividendu bude spadat na 29. září 2023.