Byznys

Kofola v Česku, na Slovensku i v Adriatickém regionu rostla. Pokračuje v investicích do zdravého životního stylu.

23.03. 2018

Tržby Kofoly v minulém roce stagnovaly. Základní ekonomický ukazatel EBITDA dosáhl výše 950 milionu Kč, poklesl tedy o 10,7 %. Firma si vedla dobře na československém trhu, opět silně rostla v Adriatickém regionu. Přes avizovaný pokles v Polsku se firmě daří stavět nové pilíře. Skupina Kofola potvrzuje jednoznačné směřování ke zdravým přírodním potravinám a jejich podíl na celkových tržbách skokově roste.

Kofola v Česku, na Slovensku i v Adriatickém regionu rostla. Pokračuje v investicích do zdravého životního stylu.

„Hospodaření v posledním kvartále vykazuje meziroční zlepšení. Ze strategického pohledu se nám daří, ale musím přiznat, že jsme čekali více," říká Daniel Buryš, finanční ředitel skupiny Kofola, a pokračuje: „V ČeskoSlovensku jsme pozici i růst udrželi, navíc v našem portfoliu přibyly nové značky, z toho mám velkou radost. V Adriatickém regionu se nám plní to, v co jsme věřili, tedy v silný růst. A v Polsku? Pokles je o něco menší, než předchozí rok. Především se nám daří dělat změny ke zdravému obchodnímu modelu. Ale vyhráno nemáme. Jsme přesvědčeni, že naše dlouhodobé investice směřující k co nejpřírodnějším potravinám jsou správné a budeme v tomto trendu pokračovat."

Kofola bez Polska zvýšila meziroční celkové tržby o 8,6 %. Se započtením Polska tržby skupině klesly o 0,5 %. Velkou zásluhu na celkovém výsledku má domácí československý trh, kde tržby rostly o 139,2 mil. CZK, což představuje nárůst o 3,2%. Vyšší prodeje zaznamenaly především značky Kofola, Rajec a Vinea.

Kofola vedle výroby a prodeje vlastních nápojů v minulém roce na československém trhu posílila i jako distributor. Na začátku minulého roku se stala výhradním distributorem tradičních značek lázeňských pramenů Bílinské kyselky, Rudolfova pramene a Zaječické hořké. Vedle výše uvedených aktivit byla firma aktivní i v rozšiřování svého podnikání, což dokládá i čerstvá akvizice tradiční české firmy LEROS, jednoho z největších tradičních výrobců vysoce kvalitních bylinných čajů z léčivých rostlin. "Pro Kofolu jsou přírodní produkty na prvním místě. Se značkou UGO, největší sítí Freshbarů a Salaterií ve střední Evropě, jsou produkty z léčivých rostlin LEROS další klíčovou součástí na naší cestě ke zdravým produktům. Tato firma bude pro nás i důležitým zdrojem kvalitních bylin do Kofoly i Rajce," pochvaluje si akvizici Jannis Samaras, generální ředitel skupiny.

Hospodaření firmy na polském trhu zaznamenalo meziroční pokles tržeb o 28 %, přičemž hlavní příčinou je stále pokles v segmentu privátních značek a stavba nového byznysu. Pozitivním signálem z polského trhu je fakt, že meziroční pokles tržeb je i přes náklady na modernizaci a koncentraci výroby nižší, než v předcházejícím roce a také to, že se firmě daří provádět změny podporující byznys na tamním trhu. Kofola například na tomto trhu od začátku roku distribuuje nápoje Nestea, ale chce se prosadit také s novými produkty. Proto se v průběhu minulého roku dohodla na koupi místní, rychle rostoucí firmy Premium Rosa, jejíž hlavní doménou jsou vysoce kvalitní přírodní produkty, jako jsou například sirupy, šťávy a džemy.

Stabilně rostl byznys firmy i v Adriatickém regionu, kde tržby narostly o 29,8 %. Dařilo se zejména našim vlajkovým lodím – minerální vodě Radenska a tradiční limonádě ORA. Tento rok plánujeme tempo udržet. V Chorvatsku jsme dostavěli obchodní tým a distribuční kanály. Do skupiny se nám podařilo úspěšně začlenit výrobní závod v Lipiku, který jsme převzali na konci roku 2016. To vše nám v roce 2018 pomůže k silnému růstu v Lipiku vyráběných značek pramenitých a minerálních vod Studena a Studenac.

V tisících Kč

 

12M2017*

 

12M2016*

 

Změna 2017/2016

 

Změna 2017/2016

 

Tržby

 

6 963 278

 

6 998 960

 

-35 682

 

-0,5%

 

Provozní zisk (EBIT)

 

384 947

 

541 357

 

-156 410

 

-28,9%

 

EBITDA

 

950 175

 

1 064 360

 

-114 185

 

-10,7%


*
upraveno o jednorázové položky