Byznys

V červnu dosáhla Kofola nejvyšších prodejů ve své historii. Radost dělá adriatický region.

23.03. 2018

Přes rekordní růst tržeb v ČeskoSlovensku i Adriatickém regionu skupina Kofola očekávaně vykázala za první pololetí celkové meziroční tržby nižší o 3,8 %. Hodnota ukazatele EBITDA poklesla meziročně o 32,1 %.

Radost majitelům skupiny stále dělají úspěšné akvizice v Adriatickém regionu. Tržby tam vyrostly
o 19,2 %. Podíl EBITDA z tohoto regionu na celkovém hospodaření skupiny meziročně narostl z 14 % na 20 %. Pozitivní je zejména to, že EBITDA regionu roste i přes velké investice do komerčních nákladů a budování distribuční sítě. Hlavní zdroje tohoto úspěchu  jsou dva - prvním je práce s produktovým portfoliem a inovace, které jsem na trh přinesli, například sportovní řada Radenské, nový přístup k ochuceným vodám, oživení značek tradičních limonád, druhým je zvyšování efektivity ve výrobních závodech a zrychlení interních procesů. 

"Od akvizice jsme upevnili a dokonce zvýšili dominatní podíl značky Radenska v kategorii minerálních vod. V letošním roce se nám také výborně daří v kategorii limonád, kdy v červnu tradiční značka Ora dosáhla v objemu rekordního tržního podílu 45 %," komentuje situaci na slovinském trhu Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola ČeskoSlovensko.

Na domácím československém trhu skupina zvýšila prodeje o 3,2 %. Největší podíl na tomto růstu mají především značky Rajec a Rauch. Opět roste nejrychleji segment restaurací a impulzních formátů, kde firma zaznamenala meziroční růst o více než 8 %. Značka UGO pokračuje ve svém raketovém růstu, ve srovnání s minulým rokem její tržby narostly o 30,5 %, konkrétně o 43 mil. Kč. V souvislosti se značkou UGO skupina ohlásila akvizici, kdy převzala od společnosti Titbit divizi výroby a distribuce salátů. Divize vyprodukuje několik tisíc salátů denně s ročním obratem 60 mil. Kč. Kofola se tak stane českým lídrem v kategorii čerstvých balených salátů.

 V Polsku skupina udělala dva klíčové kroky. „Do konce roku soustředíme výrobu do jediného modernizovaného závodu v Kutně a v červenci jsme koupili místní perspektivní a rychle rostoucí společnost Premium Rosa. Ta se specializuje na produkty vyrobené podle tradičních receptů z ovoce a léčivých bylin, což je segment, který v posledních letech zásadně roste,“ říká Daniel Buryš, finanční šéf skupiny a dodává: „Jedeme podle plánu a věřím, že výsledky se dostaví.“ Za poklesem výsledku v Polsku stojí především změna obchodního modelu, která směřuje k navýšení prodejů vlastních značek na úkor privátních.

Podle Daniela Buryše má na pokles hospodářského výsledku významný vliv i vysoká cena cukru, která by se ale měla stabilizovat. Ohledně výhledu na celoroční hospodaření Daniel Buryš říká: „Hodně napovědět by měla letní sezóna, která je nyní v plném proudu a počasí je aktuálně na naší straně”.